Vad är en okej frukost?

Idag tänkte jag skriva vad jag tycker är en bra frukost att starta dagen med.

Under natten när vi sover gör vi av med en del av energin som jag nämnde i mitt förra inlägg och när vi vaknar har vi ofta kvar en liten del av den energi/kolhydrater från gårdagen som vi ätit, därför är det om man nu är ute efter att bränna fett viktigt att t ex göra något fysiskt som en promenad på morgonen innan man äter frukosten för att förbränna det man åt dagen innan. Jag brukar räkna kalorier för att veta att jag inte gör av med för mycket energi.

Vad fyller egentligen det vi äter på morgonen för funktion?
Innan jag blev lite av en fanatiskt hälsofreak hade jag faktiskt aldrig funderat över detta utan åt frallor, vilket jag gör fortfarande fast inte lika ofta detta utan att tänka på att det egentligen är en massa luft och salt, mjöl och vatten all näring är ofta bortraffinerad inte undra på att jag började bli hungrig när klockan var runt 10.00 på morgonen. Jag är nu lite mera insatt i vad olika ämnen har för funktion och vad de gör med kroppen och nu ser jag på min frukost helt annorlunda.       

Min frukost består ofta av:
Långsamma kolhydrater, Protein, Vitaminer och mineraler, C-vitamin och Vatten.

En tallrik gröt, 2 dl havregryn
Havregryn är rikt på vitaminer och mineraler samt fibrer, proteiner och antioxidanter. Ett tips är att blötlägga havregrynen kvällen innan och ställ in tallriken med havregrynen och vattnet i kylen detta är för att få bort fetinsyran i havregrynen. På morgonen kan man bara ta ut tallriken värma på gröten lite om man vill. Jag har valt att äta gröt på morgonen för att den innehåller långsamma kolhydrater jag vill nämligen att magen ska få jobba långsamt och låta den jobba lugnt i stressiga situationer. Havre innehåller också en hög andel stärkelse som omvandlas till glukos. Glukos lagras i musklerna där det snabbt blir tillgängligt och använt under träningen.    

Ett äpple

Jag käkar ett äpple just för att de är fulla av antioxidanter, äpple hjälper även kroppen att skydda sig från cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Ett päron
Samma sak här man får vitaminer och mineraler och päron innehåller en del del fruktos. Päron förebygger cancer hjärt-och kärlsjukdomar.

En banan
För att få mer serotonin till hjärnan och för att bananer anses vara de nyttigaste frukterna eftersom de innehåller flest näringsämnen.  

3 stekta ägg
För att få i mig B12-vitamin behövs för produktionen av röda blodkroppar, nervsystemets funktion samt cellernas ämnesomsättning och så är jag ute efter protein till musklerna.

Ett glas vatten
En människa består utav 60 - 75% vatten. Vi gör av med en hel del under dagen som går och vattnets funktion är att transportera syre och näringsämnen och kyla ner kroppen, vatten är även bra för fettförbränning. Jag har valt att dricka vatten på morgonen för att det hjälper matsmältningen och för att mina muskler ska fungera optimalt. Får musklerna ingen näring blir det inte någon bra effekt av muskelarbetet. 




Kolla ditt urin:

Vid vätskebrist = urinen mörkgul. 
En människa behöver ca 3-3,5 liter vätska per dag. (Inräknat med maten vi äter.)  
Ungefär 1-1,5 liter får man i sig genom livsmedel. Du behöver alltså dricka minst 2 l/dag.


Vid vätskebalans = urinen färglös Drick innan du är törstig! Drick ca 1 glas/timme.
Vätskebehovet varierar från 3 dl/tim vid stilla sittande arbete till ca 4 l/tim vid kraftig ansträngning i varmt och fuktigt klimat.


Ett glas färskpressad juice
För att få upp min blodsockernivå, jag vill helt enkelt känna mig piggare på morgonen och C-vitamin hjälper kroppen att bilda nya celler och skyddar mot skador. C-vitamin hjälper också kroppen med att bilda ämnet kortison och även signalsubstanserna nor-adrenalin, dopamin, och serotonin. C-vitamin hjälper också kroppen att främja upptag av andra näringsämnen som zink, koppar, aminosyror, kalcium, järn och folat. Människan klarar heller inte av att bilda detta ämne.




    

Kommentarer
Postat av: Personlig utveckling

Det har faktiskt visats sig i studier att personer som äter gröt på morgonen presterar bättre än genomsnittet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback