Varför jag valt att tänka på vad jag stoppar i mig

Jag tänkte att mitt andra inlägg här på blogg.se ska handla om varför jag valt att tänka på vad jag äter.

Eftersom jag är massör och friskvårdsledare och kan väldigt mycket om kost och näringslära så är jag nog i mångas ögon en väldigt jobbig människa som ständigt pratar om de nya forksningsrönnen kring hälsa, mat och vad jag själv anser är bra och dåligt om du nu läst såhär långt och känner att detta kanske kan leda någonstans och att du litar på mig vad gäller det jag vet kring kost och näringslära så tycker jag du ska läsa vidare.  

När jag ska massera en person tror denna person att nu kommer jag att må bra det är visserligen sant för vid beröring frigörs ett ämne som heter oxytocin det räcker med en kram så bildas detta ämne och det är detta hormonet som gör att man mår bra. Men ofta när jag masserar är jag medveten om att kosten är viktig för att behandlingen ska få effekt pga av att människor vet alldeles för lite om vad som händer med kroppen och det är därför viktigt att jag blir medveten om detta och det gör jag med två enkla frågor;

Hur många mål mat per dag äter du?

Vad brukar du äta?

Detta gör att även personen ifråga blir medveten om vad den stoppar i sig och kanske den nu är beredd att lägga om sina kostvanor. 

Hur många mål mat per dag ska man äta då? Det rekommenderade är 4-5 mål mat per dag (Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag) detta är för att kroppen gör av med energi t ex en aktiv människa gör av med mer energi pågrund utav att kroppen behöver alla näringsämnena som kroppen behöver dessa är vitaminer och mineraler, proteiner, kolhydrater och bra fetter medan en stillasittande inte behöver lika mycket mat.  En del i våran kropp är uppbyggt av t ex proteiner.           

Detta vet ju de flesta människor hoppas jag men varför slarvar då så många med just detta? En bidragande orsak till att vi slarvar med att inte äta 4-5 mål mat per dag tror jag är tidsbrist vi hinner helt eneklt inte men vi tänker inte på konsekvenserna detta är ett stort problem eftersom många inte är medvetna om vad som faktiskt händer med kroppen, muskler, hud och hjärnan (2/3 av hjärnan består utav fett, och en stor del av
dessa fetter är omega-3-fettsyror, men det fettet som är viktigast är DHA.)
Jobbet är faktiskt en bidragande orsak till detta och äter man inte fungerar heller inte kroppen som då behöver alla näringsämnena som finns i; vitaminer och mineraler, proteiner, kolhydrater och bra fetter. Efter jobbet som är ett stillasittande jobb åker man och hämtar sin 3-åriga son på dagis för att sedan åka och handla på konsum väl inne i konsum tjatar ens 3-åriga son att han vill ha en dajmglass som innehåller vaniljglass med bitar av mjölkchokladdragerad mandelkrokant (8%), våffla (15%), doppad i mjölkchoklad (12%). Skummjölk, socker, vegetabiliskt fett, vetemjöl, kakaosmör, glukos-fruktossirap, fettreducerat pulver av delvis skummad mjölk, härdat vegetabiliskt fett, vasslepulver, kakaomassa, mjölksocker, fettreducerat kakaopulver, potatismjöl, emulgeringsmedel (sojalecitin, E471, E442), smör, vetefibrer, smörfett, mandel, stabiliseringsmedel (E410, E412, E407, E414), färgämne (E150a), salt, sockrad kondenserad skummjölk, arom, maltodextrin sånt en 3-åring verkligen behöver under sin uppväxt, mumma dock äter jag dajmglass själv ibland jag hoppas dock att de flesta är medvetna om att olika livsmedelstillsatser kan framkalla allergier speciellt hos barn.

Information om livsmedelstillsatser finns via denna länk på livsmedelsverkets hemsida: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11368&epslanguage=SV.

Om natriumglutamat:

Mer kontroversiella är nyare studier som kopplar glutamat till en hel räcka sjukdomstillstånd. Listan omfattar bland annat fosterskador, astmaanfall, depressioner, tillväxtproblem, hormonstörningar, lever- och nervskador samt försämrad syn. Det finns också indikationer på att glutamat påskyndar utvecklingen av demenssjukdomar som Parkinson och alzheimer och en amerikansk forskare fann att barn med adhd-liknande symptom kunde ha två och en halv gång mer glutamat lagrat i hjärnan än normalt.
I USA signalerar restauranger att maten är glutamatfri genom skylten "No MSG" (monosodium glutamate). Och de brittiska livsmedelskedjorna Tesco och Sainsburys köper inte längre in produkter med glutamat till sitt eget sortiment.
I Sverige är natriumglutamat förbjudet i barnmat men debatten kring ämnet är förhållandevis liten.
Källa: http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/printArticle.jsp?d=857&a=372155

Vi äter runt 40-50 ton mat under ett helt liv.
Källa: http://www.edbergcentrum.kau.se/Dokumentfiler/pdf-filer/Pia%20Lindeskog,%201%20_red_.pdf 
och kroppen påverkas av maten vi äter jag har valt att bojkotta allt som innehåller de farliga livsmedelstillsatserna och jag hoppas att dessa förbjuds så att vi konsumenter inte luras och blir allergiska eller sjuka. 

För att knyta ihop säcken vill jag bara säga att det man väljer att stoppa i sig får konsekvenser ät så naturligt som möjligt helst KRAV märkt.
Jag har valt att äta så naturligt som möjligt pågrund utav att jag tror att människans kropp är gjord för stenålderskost så som vi åt för flera tusen år sedan.

Tänkte sist bara ta upp lite om de kostfällor man kan hamna i.
Äter för mycket, det blir en tröst och leder till att man stör hormonbalansen. 
Äter för lite och äter fel leder till att man får ont.
Äter mat som ger allergiska reaktioner.
Äter mat som rubbar hormonbalansen med dåligt fett, mättat fett.

Blev ett långt inlägg hoppas att det gav dig något som läsare. 

Kommentarer
Postat av: Barbro Persdotter

Jättebra information om mat o hälsa. Tack.

Läste om skummande urin o hamnade på din blogg.

2010-03-10 @ 18:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback