Kontrakt

Idag tänkte jag ta upp ett bra sätt att arbeta med sig själv och få saker gjorda eftersom jag vet själv hur svårt det kan vara att få saker gjorda ibland och avsluta med ett recept.

Ett bra sätt att göra detta på är genom ett kontrakt.

Ta ett A4 papper och skriv mitt kontrakt som rubrik.

Det första man ska börja med är att man ska tänka på vad det är man vill uppnå och kanske till vilket datum detta du ska klara av ska vara färdigt.

Nu när du kommit på detta så går vi till nästa moment.

Ta ditt kontrakt och skriv följande;

Detta vill jag uppnå för egen del och sedan datum.

Under denna titel skriver du ner det du kom på tidigare.

Hoppa ner två eller tre rader på A4 pappret och skriv sedan:

Jag vill belöna mig själv med .... när ..... jag är klar och datum. 

Tänk efter noga vad det är du skulle vilja belöna dig själv med när du lyckats med vad det är du vill uppnå.

Skriv nu sedan ner det du kom på att du skulle vilja belöna dig med under:
Jag vill belöna mig själv med .... när ..... jag är klar och datum. 

Sätt detta kontrakt på kylskåpet så  varje gång du ska ta något att äta ser du ditt kontrakt.

Detta sätt kan man jobba på annat sätt också som i mitt fall när jag gick på Åsa folkhögskola.

Studie Kontrakt

Detta vill jag uppnå för egen del, våren 2007.

Att arbeta med mig är som att?

Detta vill jag att mina nära och kära ska se hos mig efter utbildning?

Från mina kamrater vill jag ha feedback på följande?

Jag vill att denna feedback framförs till mig på följande sätt?

Jag vill gärna få hjälp med?

Det här får jag ofta höra om mig själv?

Mina starka sidor är?

Mina utvecklingsmöjligheter är?

Jag brukar ta den här rollen i en grupp?

Nu vill jag exprementera med?
 
Jag vill bara säga att detta sätt att jobba på är mycket effektivt eftersom man har kontraktet och jag blev väldigt medveten om vad det är jag vill bli bättre på. Denna medtod skulle kunna fungera tror jag på en arbetsplats eller en skola där samarbetsförmågan mellan personalen och ungdomar inte fungerar nu har ju personen ifråga gjort ett kontrakt med sig själv som ska uppnås till ett visst datum.  

Ett annat sätt man kan jobba med är energier vad som tar energi från dig och vad som inte tar energi ifrån dig. Ha en blyertspenna tillhands och ett A4 papper.

Rita upp två stora cirklar bredvid varandra dessa behöver inte vara större än en hamburgare. 
Rita tårtbitar så att cirkeln ser ut följande:

GER ENERGIER:

  

Därefter skriver du som jag har gjort i ena tårtbiten något som du tycker ger dig energi i mitt fall träning.
Gör nu detta i alla tårtbitarna och därefter skriver du ungefär hur många procent du tycker att detta tar upp utav din tid som i mitt fall jag gillar att träna och detta tar säkert upp 35% av min tid (vilket inte min tårtbit visar exakt.)

Gör nu en likadan cirkel med tårtbitar och skriv ovanför cirkeln: 
TAR ENERGIER. 

Skriv i varje tårtbit vad du tycker tar energier från dig och sätt en viss % för varje sak du tycker tar energi ifrån dig i varje tårtbit.

Ta sedan och spara dessa två härliga tårtbitar och sedan gör du två nya tårtbitar om något år så ser personen i fråga om någonting har förändrats i ens liv, vilket det borde ha gjort. 

Avslutar detta inlägg med ett recept:

Kokosolja/Ischoklad
100 gram mörk choklad
50 g kokosolja i burk, cocosa kallpressad
Ett H2O-bad
Lite apelsinskal (finrivet), nötter frön, russin, pumpa/solros, mintolja.
(Om man vill ha lite mer smak ha i en skvätt cognac, coiantran, amaretto.)

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: Friskvård

Tack för ett bra inlägg. Det här med att skriva ner sitt mål (t.ex. som ett kontrakt) och helst också visa upp till sin omgivning ger väldigt mycket!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback