Förbränningsprocessen

Idag tänkte jag att jag skulle förklara en andra gång hur förbränningsprocessen går till eftersom all text som jag skrivit försvann första gången när jag skulle lägga in en bild.

Förbränningsprocessen kan förklaras såhär.

Kroppen kan efterliknas en kakelugn som behöver ved och det vi andas in för att det ska hända något.

En människa jobbar antingen Aerob O2 eller Anaerob O2.

Aerob O2. Kolhydrater och Fett blir -> O2 där det förbränns i kakelugnen din kropp -> och blir Energi< Rörelse, värme och koldioxid + H2O (syre)

Anaerob O2 -> Kolhydrater förbränns i kakelugnen blir -> Energi - Rörelse, Värme och Mjölksyra (överskott av vätejoner.)

Såhär kan jag enkelt förklara med hjälp utav två bilder hur kroppen arbetar.

Låg Träning:

Hög träning:


liter syre p. minut är hur mycket syre hjärtat pumpar ut som max p. minut - motorstyrkan i kroppen.
ml blod p. kg x min är hur många ml blod hjärtat pumpar  - motorn i bilen.

Exempel.
3 liter O2
_______= 3000 = 42 ml/kg x min
   72 kg       ____
                    72 kg


Hoppas detta gav dig något som läsare! Ska få igång min aeroba förbränning nu lite senare ska cykla på min TREK-cykel satsar på 10 mil.

Hälsningar
Daniel  

Kommentarer
Postat av: Sabine

Du tror inte att det finns ett ännu lättare sätt att förklara? :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback